Ombouw naar objectief revolver
FP 20 filmprojector na ombouw van enkel objectief naar objectief revolver, die wisselt op zijn eigen sensor of via de matrix!
Philips FP 20 | |
---|---|
netspanning: | 220 volt, besturing 24 volt |
geluid: | optisch Dolby stereo |
digitaal Dolby stereo | |
magneettoon 4 kanaal | |
lens: | objectief revolver |
spoel: | 1800 m |
projectie: | 24 beelden per sec. |
lichtbron: | xenon 500 watt horizontaal |
gelijkrichter: | Irem |
Ernemann IX | |
---|---|
netspanning: | 230 volt | frequentie regelaar |
geluid: | optisch Dolby stereo |
lens: | enkele objectief-houder |
trommel: | 1800 m |
projectie: | 24 of 25 beelden per sec. |
lichtbron: | halogeen 250 watt 24 volt |
Het eerste type objectief revolver had een wormwiel overbrenging, de lens-wissel deed er 5 seconden over.
In die tijd was dat geen enkel probleem, immers had het filmscherm zij-kaders die tijd ook nodig om te wisselen. De later types in de FP 30, hadden een snaar overbrenging. Lenswissel was in nagenoeg in 2 seconde, om ook nog de masker wissellaar de tijd te geven van formaat te wisselen.
Met grote regelmaat wordt hier nog een 35mm voorstelling vertoond, in kleur of zwart-wit. In mono tot digitaal geluid of 4 kanaal magneet geluid. Terugziend is de FP 20 filmprojector een erg betrouwbare machine geweest in de cinema's, met een uitstekende prestatie.
De revolverkop wisselt in 5 seconden, aangedreven door een wormwiel.
diverse maskers.
Bij CinemaScope werd van het volledige filmbeeldje gebruik gemaakt,
bij wide-screen was het een soort uitvergrote letterbox principe
Aandrukscheen
Met dit onderdeel werd de film met de juiste druk in zijn geheel, vlak in de filmbaan gedrukt. Het werd altijd op gehoor ingesteld, bij te weinig druk hoorde je een klapperend geluid aankomen, en stond het beeld dan ook onregelmatig te trillen.
Diverse aandruk schenen, de zwarte en de witte zijn gemaakt van het materiaal Delrin, wat erg vriendelijk is voor het filmmateriaal en SRD spoor. De vroegere zwarte aandrukscheen was van nylon, niet zo vriendellijk, en films poederde ook vaak in de aandrukscheen. De bruine gekleurde was van erg hard materiaal waardoor de levensduur lang was. Maar het SRD spoor werd daardoor snel slechter, werd dus afgeraden voor SRD films. Echter is deze voor magneet projectie wel geschikter. De zwarte scheen wordt bij magneet projectie zo warm door de magneetstrip, dat deze plaatselijk wordt vervormd!
De witte versie wordt ook te warm, en verkleurd daardoor.
vervormde filmbaan aandrukscheen na vertoning 4 kanaal magneettoon
zijgeleider, dit onderdeeltje was boven en onder naast de filmbaan aanwezig. Het zorgde ervoor dat de film in een rechte lijn bleef tijdens projectie.
het vervangen van de filmbaantjes en aandrukscheen moet men nauwkeurig uitvoeren
Kadreerknop en springers
kadreerknop
Hiermee kon het filmbeeldje omhoog of omlaag gecorrigeerd worden, soms was dit nodig om een kleine correctie uit te voeren in verschil tussen de kopieën. Of als het programma verkeerd was gemonteerd, en er een zogenaamde springer was gecreëerd. Je zag dan de kaderlijn van het filmbeeldje.
zichtbare springer
Maak jouw eigen website met JouwWeb